El conquistador de España – Ixis Naugus

En varias ocasiones nos hemos encontrado con artículos dedicados a varios jugadores de la scene nacional (PEPESPAIN o Pepo, por ejemplo).  Sin embargo, el artículo de este jueves está dedicado a un jugador que no es de España, pero que aún así es el ganador de dos de los torneos de Smash 4 más grandes habidos aquí. Este jugador es Ixis Naugus.

Top 8 Tech Republic III . Foto realizada por Marry
Top 8 Tech Republic III (Ixis a la izquierda del todo) Foto realizada por Marry

¿Quién es Ixis Naugus?

Es posible que muchos no le conozcáis o sepáis muy poco de este jugador, puesto que no reside en España y solo ha participado en dos torneos españoles. Sin embargo, dado que lo hizo tan bien y es un gran jugador, he querido hacer este artículo para que le conozcamos un poco más y podamos ver un poco la mentalidad de un jugador de fuera.

Ixis(@LordNaugus) es un jugador de Reino Unido que actualmente mainea solo Sonic. Este jugador ha estado en primera posición del ranking de Inglaterra durante toda la época de Smash 4 y actualmente es el tercero en el ranking europeo. En su trayectoria en Smash 4  podemos observar que siempre ha obtenido muy buenas posiciones tanto en individuales como en dobles, llegando a quedar entre los ocho primeros en la mayor parte de sus torneos. A nivel mundial podríamos destacar su participación en 2017 en el torneo EVO , que tuvo una participación de 1515 participantes y en el que pudo llegar a quedar en el puesto número 33. Para ello tuvo que eliminar dos veces al gran jugador de Pikachu, ESAM. Sus resultados en nuestro país han sido impecables, ganado los dos torneos en los que participó : Tech Republic III y Roll Dynasty Tournament 2, y solo perdiendo un set en este último torneo frente a Marcbri.

Ixis vs Marcbri en la Grand Final del Roll Dynasty 2, donde Ixis consigue hacer reset y ganar el torneo

Ixis ha tenido la amabilidad de permitirme hacerle una entrevista en la que nos hablará más de él y de su perspectiva tanto de Smash Ultimate como de nuestra scene. Puesto que Ixis no habla español, la entrevista fue realizada en inglés y traducida posteriormente. A continuación pondré la entrevista traducida y de forma consecutiva la entrevista original en inglés completamente en bruto. Solo queda dar mi más sincero agradecimiento desde el fondo de mi corazón a Lucimo, (@LucasLucimo) que ha colaborado traduciendo la entrevista (que no es precisamente corta), así que espero que os guste y valoréis el trabajo realizado.


 Entrevista en español

P: ¿Podrías contarnos un poco sobre ti para que la gente te conozca un poco? Cómo empezaste en Smash, por qué decidiste usar a Sonic, cuál es el origen de tu tagname, a qué te dedicas fuera del Smash…

R: Me metí en Smash jugando Melee con mis primos durante los fines de semana cuando éramos pequeños. Jugamos durante años hasta que nos dimos cuenta de la existencia de la scene competitiva y el juego de alto nivel. Esto nos motivó a seguir jugando hasta por fin descubrir que existía una comunidad local. Empezamos interactuando con la scene mediante SmashBoards hasta que finalmente empezamos a participar en torneos.

Empecé a usar a Sanic porque quería usar un personaje que fuese considerado top-tier. En Brawl jugué un personaje considerado low-tier y no tenía ninguna expectativa a largo plazo. Quería cambiar esto para Smash 4. Originalmente quería usar a otro personaje, pero mis amigos, que tuvieron el juego antes que yo, ya empezaron a usarlo y no quería repetir personaje. Sonic era de los únicos personajes que fueron considerados muy buenos durante las primeras etapas del juego y después de jugarlo y conseguir resultados muy positivos entre mis amigos decidí seguir jugándolo. Irónicamente, mi tag es una referencia a un personaje de la franquicia de Sonic. Aún teniendo este tag, no jugaba el personaje antes de Smash 4, solo me gustaba mucho el nombre. Hoy en día me sigue gustando el nombre, pero realmente solo fue una coincidencia que fuese una referencia oscura a la franquicia.

Casi todo mi tiempo libre fuera de Smash lo dedico a jugar otros videojuegos. Soy coleccionista y muy fan del sector, especialmente me gustan los videojuegos de consola y desde que era pequeño me apasionan. A veces suelo participar en otras actividades sociales con amigos, como ir a bares, clubs o restaurantes, pero no muy a menudo.

P: He visto que te has mantenido en primera posición en el ranking de Inglaterra durante todo Smash 4. ¿Esperabas esos resultados cuando empezó Smash 4? ¿Cómo te sientes con ello?

R: Cuando salió Smash 4 no esperaba quedar tan bien en el ranking, pero cuando muchos de nuestros tops de Brawl dejaron de jugar, sabía que pronto sería considerado el mejor jugador. En Brawl no tuvimos ningún ranking o datos objetivos, pero era bastante obvio quiénes eran los mejores basándonos en resultados o simplemente en la habilidad que mostraban. Así es como lo vivíamos antes y realmente nunca me ha importado estar rankeado. Aún habiendo ranking o no, aún así seguiría siendo considerado el mejor jugador.

P: También estás tercero en el ranking europeo. ¿Crees que esa posición es acertada? ¿ O piensas que deberías estar más alto o más bajo?

R: No estoy seguro de cómo se calcula el ranking europeo, pero estoy bastante seguro de que gran parte de él está basado en opiniones. Mi posición la considero muy acertada. No suelo quedar tan bien como Gluto o Mr. R, así que estar por encima de ellos me resultaría equivocado. Mi puesto podría estar mucho más cerca al de Cyve (actualmente 4º) hasta el punto de ser intercambiables, pero este año mis posiciones han sido especialmente altas y creo que eso es lo que ha marcado la diferencia.

P: Creo que no hay duda de que eres un gran jugador. ¿Qué crees que ha sido lo que ha hecho que llegues hasta dónde estás? ¿Un duro entrenamiento, un gran Mindset, un don natural …?

R: Creo que mis puntos fuertes son la optimización de jugadas y ejecución. La primera, es la habilidad de saber qué opciones escoger en cada situación y saber qué movimiento usar que no te ponga en una mala posición y que te dé la mejor recompensa. No debemos confundirlo con jugar seguro: esto consiste en escoger la opción que dé más lucro y no irse a los extremos y potencialmente ponerse en un compromiso. Pasando a lo segundo, la consistencia en la ejecución se vuelve cada vez más difícil cuanto mejor eres y cuanto más dura se vuelve la competencia, y creo que la mía es en general bastante buena. Considero que mis otros aspectos son bastante normalitos y no creo que mi mindset sea especialmente fuerte ni creo que aprenda rápido.

P: ¿Cómo es tu mindset cuando juegas? ¿Te sientes siempre con seguridad en tu victoria, te sientes nervioso ante rivales buenos…?

R: Soy una persona realista. Mi confianza suele ir ligada al momento que estoy viviendo. Por ejemplo, si estoy jugando un matchup problemático. En esta situación pierdo cierta confianza ya que me veo obligado a adaptarme a la situación en vez de ejecutar un plan predeterminado. Aún así, cuando veo que ya voy cogiendo su ritmo y sus manías, puedo ir recobrando la confianza que había perdido. Obviamente esto no pasa todo el rato, solo las veces en las que no consigo adaptarme lo suficientemente rápido, y por ello pierdo, que me suelen dejar bastante desanimado.

Por otra parte, en los matchups que me sé muy bien suelo tener mucha confianza y consigo concentrarme mucho en el juego. Aún así, el ambiente competitivo me suele estresar a causa de numerosos factores incluyendo las expectativas que me pongo a mí mismo. Y eso hace que pierda parte de mi concentración.

P: ¿Dirías que tienes algún rival dentro o fuera de tu país? ¿ Y alguna némesis a la que pienses que nunca le podrás ganar?

R: Hay mucha gente a la que considero mi rival y solemos ir a la par. Lo más parecido a una némesis que tengo es un jugador local llamado Kibzu, con quien he jugado mucho estos últimos años. Empezó a escoger personajes que iban muy bien contra Sonic y se aprendió mis manías, hasta el punto de que empezó a ganarme consistentemente. Yo nunca había tenido el interés en aprender a jugar otro personaje, así que seguí perdiendo. Desde la perspectiva de un competidor esto fue una decisión muy poco apropiada por mi parte, pero en el fondo yo quería seguir jugando Sonic y es algo de lo que no me arrepiento en absoluto, aunque significase seguir perdiendo.

Por otra parte, jugar contra él me ayudó bastante a aprenderme muchos matchups, cosa que a su vez hizo que pudiera ganar a contra otros jugadores que no eran tan buenos en el matchup. Estoy muy agradecido de poder haber jugado contra él tanto.

P: ¿Has podido probar Smash Ultimate? ¿Cuáles son tus impresiones generales? 

R: No he podido jugar la demo de Ultimate, por lo que todas mis impresiones vienen de vídeos y de lo que me han contado los demás. Mi impresión inicial es que parece que va a estar muy bien. Hay muchos detalles que me gustan mucho, como el nuevo power shield y que se reduzca el landing lag en general. Las impresiones del público en general también han sido muy positivas. Aunque algunas personas me han dicho que el juego no se siente tan bien como parece. A lo mejor es la memoria muscular de Smash 4 que interfiere en su juicio o quizá sí es el juego en sí. Respeto mucho la opinión de esa gente así que aparte de mis enormes ganas de jugar al juego, no descarto la idea de que este juego NO sea una mejora directa de Smash 4.

P: ¿Y qué opinas de tu personaje? ¿Crees que seguirás utilizándolo con los datos que tienes ahora mismo? ¿Hay algún otro personaje que te llame la atención?

R: La opinión que tengo actualmente de Sonic es bastante baja. Por lo que sé, ha habido bastantes cambios comprometedores en su moveset que, para mis estándares, no han sido compensados. Hay gente que piensa que va a seguir estando fuerte, pero no me lo creo, ya que no son capaces de argumentar los cambios de forma lógica ni consiguen aceptar los problemas que vienen con ellos. No tengo ninguna falsa esperanza de que Sonic seguirá siendo un personaje viable competitivamente y si deciden sacarlo como está ahora mismo estaré jugando otros personajes. Sí que tengo cierto interés en probar sus cambios, así que probablemente lo jugaré un poco, pero no voy a jugármela con un personaje que considero débil.

P: ¿Crees que con Smash Ultimate habrá más gente que pueda vivir del juego? ¿Crees que tú podrías llegar a vivir de Smash? ¿Te gustaría?

R: No, no creo que la gente sea capaz de ganarse la vida con el juego. Para poder hacer eso, tendrías que realizar muchas más actividades aparte de ganar torneos, como crear contenido o alojar torneos. Ninguna de estas opciones es consistente y no estás asegurándote nada. No tengo ningún interés en intentar ganarme la vida con Smash. La idea de tener mi vida ligada a mi posicionamiento en torneos me causaría mucho estrés y me quitaría la diversión. Me lo paso muy bien compitiendo, pero a mi propio ritmo y con mis propias condiciones. Tendría que cambiar demasiados aspectos de mi vida y no lo disfrutaría.

P: ¿Darías algún consejo a jugadores que quieran mejorar o se sientan bloqueados con su nivel?

R: El mayor consejo que puedo dar es que sigáis jugando. No puedes mejorar si no juegas. Puedes intentar entender el juego de una forma mecánica, pero nada se compara a simplemente jugar todo lo que puedas. Desarrollando memoria muscular y poniéndote en situaciones incontrolables todas las veces que puedas te ayudará a aprender todo lo que necesites de la forma más rápida y eficaz. Ver vídeos de otros jugadores y viendo cómo responden ante ciertas situaciones o estudiar tus propias repeticiones puede ayudarte mucho en situaciones especificas, pero si no juegas no hay manera de llevar a la práctica los conocimientos adquiridos. Aunque sepas lo que son, no esperes una respuesta inmediata a ellos si no juegas lo suficiente.

Para los que estén atascados o los que sean de nivel medio-alto y que sientan que no pueden llegar al siguiente nivel, intentaría cambiar algo en su ambiente de juego. Intenta jugar con gente distinta y si es posible intentar viajar más a otras regiones para exponerte a distintos ambientes y perspectivas. Recuerda que la mejoría no es estática y que tus alrededores siempre cambian. A veces no es que tú no estás mejorando, si no que los demás están cambiando también.

En mi caso llegué a un punto en el que estaba muy frustrado, ya que aún jugando mucho mis resultados empezaron a empeorar y sentí como que no mejoraba. Practiqué rigurosamente para varios torneos grandes y no conseguí los resultados esperados. Esto continuó durante una temporada hasta que de repente todo cambió y empecé a conseguir los resultados que tanto esperaba. Todas mis horas de práctica no habían sido en vano. No puedes esperar que las cosas cambien de un día a otro. De hecho, no puedes ni esperar que las cosas cambien de por sí. Lo único que puedes hacer es darlo todo, aunque signifique sacrificar tiempo que hubieras empleado en otras cosas.

P: Has ganado el torneo más grande de Smash que ha habido en España, en el que había otros tops Europeos (Tech Republic III) y además has ganado otro torneo bastante grande (Roll Dinasty 2). ¿Esperabas poder ganar ambos torneos? ¿Tenías miedo de alguien en concreto en alguno de los dos torneos ? 

R: No estaba seedeado para ganar el Tech Republic 3, así que en ese aspecto no estaba esperando ganar el torneo. Personalmente, yo tenía las expectativas altas tras observar a los participantes y mi projected bracket, pero tenía mis dudas sobre si podía ganar a iStudying, contra quien perdí en el Syndicate de ese mismo año. También coincidió en la época donde mis resultados estaban siendo relativamente bajos con alguna que otra excepción, así que tuve que pelearme con la idea de que no podría ganar torneos a gran escala aún sabiendo que este torneo no estaba tan stacked. Resulta que mi compañero DKHo derrotó a iStudying, así que no tuve que jugar contra el. Perdí varias partidas durante el transcurso del torneo y tuve unas finales bastante reñidas pero aparte de eso no estaba especialmente preocupado por otros jugadores.

En el Roll Dynasty 2 fui seedeado para ganar, y tenía la intención de hacerlo. En esta época venía de haber ganado el EGA el fin de semana anterior, por lo que también tuve otra victoria la semana anterior a esa, así que iba confiado. Perdí de forma convincente contra Marcbri en la bracket, así que esa fue mi primera sorpresa. Tuve otro set ajustado contra MVL, con el que también había sido la primera vez que le jugaba en torneo, pero conseguí alzarme contra él. Después de esto gane a Marcbri de nuevo en Grand Finals, esta vez de forma convincente de mi parte, así que llegué a la conclusión que me había pillado por sorpresa su estilo de juego en el anterior set. Al final del día, tuve una run más estable en el Tech Republic III, un torneo al que iba con bastante menos confianza que en el Roll Dynasty, en el que en primer lugar no esperaba perder.

P: ¿Cuál era tu impresión de la scene española antes de venir? ¿Era como esperabas? ¿Cómo crees que la gente de tu país ve la scene española?

R: Antes de que saliera Smash 4, empleaba mucho tiempo en jugar Blazblue: Chrono Phantasma y conseguí interactuar con la comunidad española de ese juego bastantes veces. Incluso viajé a un nacional español que gané. La comunidad de ese juego estaba muy unida y era muy acogedora, así que imaginé que la de Smash sería igual.

Mi primera impresión fue que la comunidad española era bastante más reservada que otras comunidades, como la holandesa o la alemana, por ejemplo, y no sabía realmente el porqué. Antes de conocerla había hablado con jugadores como Pefo o Marcbri, a los que conocí en varios eventos antes del Tech Republic III, pero no tenía una perspectiva personal de la comunidad. Al llegar al torneo empecé a jugar partidas amistosas y por fin descubrí la causa de todo: era el idioma. Suena obvio, pero no puedes apreciarlo hasta que realmente no te integras en el ambiente. Pero cuando empezamos a jugar, todo se hizo más fácil y todo empezó a fluir naturalmente. Toda esta mejoría se vería reforzada en el Roll Dynasty, donde la gente en general era más abierta y hasta me enseñó numerosos “memes” de la comunidad. No estaba tan seguro a priori, pero después de visitar vuestra comunidad puedo decir con certeza que se parece mucho a la nuestra.

De parte de la comunidad del Reino Unido, podría decir que no creo que haya mucha gente que la conozca ya que muy pocos jugadores han podido interactuar con ella. Lo único que saben es lo que he contado yo. Eso sí, sé que Kibzu y MVL se llevan bien y eso me parece muy gracioso, ya que son muy similares y capaces de relacionarse entre sí.

P: ¿Qué opinión tienes sobre la organización de torneos, por lo que has podido ver? ¿Alguna queja o sugerencia?

R: No he ido a ningún torneo regional, así que solo podría opinar sobre vuestros nacionales. Creo que todo fluyó muy bien en general. Recuerdo que los dos eventos tuvieron bastante tiempo reservado para el evento de singles y dobles estando separados en dos días en vez de llevarse acabo en un solo día. Sí que recuerdo que el Roll Dynasty acabó bastante tarde, incluso después de la media noche, que es algo que no entendí muy bien, ya que las pools empezaron a las 10 y tuvimos todo el día. Aunque pienso que este problema no es exclusivo de vuestra comunidad y pienso que ocurre en todo el mundo.

P: ¿Cómo consideras el nivel en comparación con Inglaterra?

R: Comparado con el Reino Unido, creo que el nivel es muy similar. En el viaje de vuelta del Roll Dynasty escribí una serie de tweets que hablan bastante bien de mi opinión sobre este tema. En ellos hablo de muchas cosas similares que tenemos con vosotros, como la cantidad de jugadores jóvenes muy fuertes, que hace que me arrepiente de que no nos hayamos comunicado tanto a lo largo de Smash 4.

La diferencia más obvia sería la de que vuestros jugadores mejor rankeados no han llegado a tener resultados tan buenos fuera de vuestro país. Considero que todo esto es por una falta de representación comparada con el Reino Unido y otros países europeos. Entiendo que vuestros jugadores no suelen tener la oportunidad de viajar al extranjero o que no pueden hacerlo con la frecuencia deseada. Esto me parece una verdadera pena. Recuerdo que Greward consiguió un buen resultado en nuestro primer nacional en 2015 y creo que hubiera sido un jugador muy poderoso si no hubiera perdido el interés en el juego.

P: ¿Qué te parece la actitud general de la scene?

R: Vuestra actitud en general me parece genial, tenéis muchos jugadores que muestran mucha pasión por el juego y están muy orgullosos de ello. Esto me resulta muy familiar porque veo lo mismo cuando vuelvo a casa y en otros países. Si conseguís interactuar con más comunidades entenderéis lo que quiero decir.

P: ¿Volveremos a verte en España en Smash Ultimate? Si vuelves, ¿intentarás traer a jugadores de Inglaterra?

R: Estoy muy seguro de que lo haré. Tengo muchas ganas de lo que pueda traer Ultimate y quiero viajar todo lo que pueda. Me lo pasé muy bien en España y sería una desgracia que no volviera con Ultimate. Sobre si puedo traer nuevos jugadores… es un tema difícil, ya que son jugadores muy jóvenes y no suelen poder viajar. Eso sí, tienen muchas ganar de demostrar lo que valen y están dispuestos a sacrificar lo que sea por hacerlo. Si puedo, definitivamente recomendaré nacionales españoles. ¡Estoy seguro de que será muy fácil convencerlos solo con mencionarles el tiempo que hace ahí comparado con el que hace aquí en el Reino Unido!

P: ¿Te gustaría decirle algo a la scene española?

R: Quiero daros las gracias por alojar vuestros nacionales y por tratarme tan bien durante mis viajes. Espero que sigáis siendo igual de apasionados y que continuéis fomentando dicha pasión en vuestra comunidad. Espero que volváis a organizar más eventos memorables y espero compartir esos momentos con vosotros en un futuro.

P: Y por último… ¿te gustaría añadir algo o comentar algo que creas adecuado?

R: Quiero darle las gracias a Marcbri una última vez por pasar tiempo conmigo y a los demás ganadores por el Midwest Mayhem de este año. Aprendí mucho hablando contigo y los demás y considero ese viaje muy importante para reforzar las relaciones entre las comunidades europeas.

Quiero también dar un SO a Herreteman, que es mi speedruner español favorito y que streamea uno de mis juegos favoritos, The World Ends With You!

Y por último, muchas gracias por esta entrevista.

Ixis con los casters del Roll Dynasty Tournament 2. Lucimo, Ixis, Dras. Foto por Lucimo
Ixis con los casters del Roll Dynasty Tournament 2. Lucimo, Ixis, Dras. Foto por Lucimo

 English Interview

P: Could you tell us something about yourself? How did you get into Smash? Why did you start using Sanic? Where does your tag come from? What do you do outside Smash?

R: I got into Smash playing Melee with my cousins on weekends when we were young. We played for years before discovering the tournament scene across the world and what high level play looked like at that time. That inspired us to continue playing as much as we could before we realized that a local community existed. We started interacting with the scene through Smashboards, and eventually began participating regularly at local tournaments.
I started using Sanic out of a desire to play a character that was perceived to be top tier and give myself a chance at being competitive. Playing Brawl prior to Smash 4, I played a character considered low tier, and didn’t have any long-term expectations for my tournament results. I wanted to change that for Smash 4. Originally I wanted to play a different character, but my friends who had obtained the game before me started using them first, and I didn’t want to play the same character they did. Sonic was one of the only characters that had not been claimed with a very positive early reception, so I decided try playing him, and after a lot of early success playing with my friends I also perceived Sonic as a particularly strong pick, and wished to continue playing him.
Perhaps ironically, my tag is a direct reference to the character of the same name from various segments of media from the Sonic the Hedgehog franchise, including one of the comic book lines and the 1993 cartoon. Despite this I had no desire to play Sonic in Smash before playing Smash 4, I just really liked the name and wanted to claim it. I still like it, but it was really just a happy accident that my name is a relatively obscure reference to a character in the Sonic franchise.
Nearly all my free time outside of Smash goes to playing other video games. I’m a collector and mega fan of the media, particularly console video games, and have been since I was a young child. Occasionally I participate in other, more socially common activities with friends, such as going to bars, clubs or restaurants, but not frequently.

P: We’ve seen that youve stayed in first position in all of SmashUK’s Smash 4 history. Did you expect those results? How do you feel about them?

R: Before Smash 4 released I didn’t necessarily expect to be ranked at the top, but when many of our top Brawl players stopped participating I knew it was likely I would be commonly considered the best player. We didn’t have a power ranking at any point in Brawl, or any kind of ranking based on objective data, but it was obvious to all of us who the best players were just based on general tournament results and typical play performance throughout the years. This is how we collectively thought about it back then, and I still think this way, so I’ve never been concerned or especially proud to be ranked at the top through a power ranking, because whether those power rankings existed or not I’d still be considered the strongest player.

P: You’re also third in the last european ranking. Do you think this position is accurate? Or do you think that you should be higher or lower?

R: I’m not certain how the placements for players in the European ranking is calculated, but I’m sure a large part of it is opinion based, and in that respect I believe my position is about as accurate as it could be. I don’t generally perform as well as Gluto or Mr. R, so to be considered any higher would be unreasonable. It’s probably a much closer call with Cyve, who is #4 – perhaps even interchangeable – but this year my average placements were particularly high, and I imagine that made the difference here.

P: It goes without saying that youre a great player. What do you think has been your strongest aspect: Mindset, training, talent…

R: I believe my strongest traits lie with play optimization and input execution. The former I define as knowing what action is best taken in a given situation, and knowing what moves in that moment carry the fairest reward for the least amount of risk as a trade-off. Not to be confused with playing as safe as possible, but rather being aware of, and making the most lucrative choice without typically going to extremes and potentially putting yourself in an especially compromising spot, should the situation not play out as intended. As for the latter, input consistency becomes really hard and increasingly more important the better you get and the harder the competition becomes, and I feel mine is generally pretty good. I actually believe most my other aspects are pretty average or thereabouts. I don’t feel my mindset is especially strong, nor do I believe that I learn particularly fast.

P: Talk to us about youre mindset. Are you always confident that you can get the win? Do you get nervous?

R: I’m a very realistic person, and so my confidence is tied to the reality as I perceive it at that point. As an example; when I know I’m playing a problematic matchup, or a character I don’t have much experience against at a high enough level of play, I lose confidence due to recognizing that I must now primarily adapt on the fly as opposed to executing a pre-determined plan of action, and that naturally means I’m more likely to make wrong decisions and misplays. Granted, if I remain conscious about my play throughout a set, and not autopilot too much, I can pick up on patterns and naturally learn while playing, and so over time I gain that confidence back as I become used to specific situations and figure out the best counter responses. Of course, there is no set time this happens, if it ever does, and so if I don’t learn fast enough and lose as a result of not adapting fast enough, I often remain discouraged.

On the other hand, for matchups I am very well versed in, I generally have a lot of confidence, which lets me focus on the game with much less anxiety. All that said, I do generally find the tournament environment quite stressful due to the setup, alongside my own expectations, which makes me more nervous than I perhaps should be, and that hurts my level of focus.

P: Do you have a rival or a nemesis that you can never win in or outside your country?

R: There are many people I consider a rival, in the strictest sense, and I tend to go back and forth to some extent with them all. The closest thing I have to a nemesis though, is a local player called Kibzu, who I played with a lot in the last few years of the game, and specifically plays characters that counter Sonic. After he learned my habits and got used to the way I played, he started beating me consistently. I never had any interest in playing another character to a high standard, and so this didn’t change. From the perspective of a competitor trying to remain strong in the evolving tournament environment, this was absolutely the wrong decision to make. However, to continue playing Sonic alone was what I wanted, and so I don’t regret that decision even if it meant I was almost guaranteed to lose to him every time. On the other hand, playing with him so much taught me very valuable matchups that I was able to overcome against other players that weren’t as well versed against Sonic, and that meant my overall tournament potential was still quite strong, so I’m actually very thankful to him.

P: Have you had the chance of trying smash ultimate? What have been your first impressions?

R: I have not played any demo of Smash Ultimate at this time, and so my thoughts are inspired only by watching footage and listening to second-hand reports from friends and other people. My initial impressions are that it looks very good. There are many changes that I really like the idea of, such as the new powershield requirement, and the universal reduction of landing lag on aerials. Public perception of most changes is very positive too. However, I have heard from some that the game doesn’t feel as good to play as it appears. I cannot know for sure if muscle memory from Smash 4 is warping their perception in that sense, or if the game itself really doesn’t handle quite as eloquently as imagined. I value the opinion of these people, and so while I am very much looking forward to playing it for myself, I am wary of the idea that the game is an all-out improvement to Smash 4.

P: What is your general opinion about your character? Are you going to keep using him or are you thinking about switching to another one

R: My opinion of Sonic in Ultimate is very low. From what I know there have been a number of compromising changes to a lot his moves that have not, to my standard, been adequately compensated for. Other players are convinced that he will still be very strong, but I don’t believe them, as most arguments to that end have not been very logical, or incapable of accounting for too many problems brought up. I have no delusions that Sonic will remain a competitive character in the long-term and, should the game release with Sonic as he is right now, or any worse, I will be playing other characters primarily. I am interested in knowing the extent of the changes, so I will probably play Sonic to figure all of that out, but I am not interested in staking tournament sets on a character I perceive to be too weak.

P: Do you think people will be able to live off smash ultimate? Do you think you will be able to live off smash ultimate? Would you like to?

R: No, I do not believe people will be able to make a living primarily from the game. Trying to profit from the game and earn enough to live off, would certainly have to go beyond tournament winnings, and time would have to go into other avenues like content creation and hosting tournaments, none of which is guaranteed, and most of which is not consistent. I do not have any personal interest in doing such things myself, and the idea of living expenses being tied to tournament performance is stressful and takes away from the enjoyment of playing. I enjoy competing, but at my own pace and with my own conditions. That’s what makes it fun. I would have to change far too much to try and live off Smash Ultimate, and I would not enjoy that.

P: Any piece of advice you want to give players who want to improve or are currently stuck in their current skill level?

R: The best advice I can give anyone is to keep playing. That is the most important part of improving, and you cannot improve if you don’t play. It helps to understand the game at a mechanical level, but I cannot stress enough that the most important part of trying to improve is playing as much as you can. Building muscle memory, exposing yourself to as many different situations as possible, and as often as you can, will help you in learning as quickly as possible. Find people you can play with frequently and set up sessions with them. Preferably offline. Consuming the game in other ways can help with some troubling specifics; watching footage of other players can teach you a lot if you witness others respond to situations you’re having trouble with in a different way, and reviewing your own footage can help you identify areas you’re struggling with. Without playing though, you won’t be able to work on fixing those issues. Even if you know what they are, you can’t expect to appropriately mend them if you don’t play as much as you can.

For those who feel particularly stuck in a rut – perhaps they’re a mid or higher-level player in their region, but feel as though they can’t quite jump the next hurdle – I would recommend looking for a change in environment to play in. Try grinding the game with different people more frequently and, if possible, try and travel beyond your region or country to expose yourself to different surroundings to see if you can gain another perspective. Remember that improvement isn’t static, and the area around you is always shifting, so even if it appears as though you aren’t improving, it could very well be a case that those around you are also changing.

At a certain point I also became particularly frustrated because despite playing a lot my results had gotten worse on average and it felt as though I wasn’t improving. I practiced hard for multiple large tournaments and didn’t perform as well as I wanted in any of them. This continued for a while before things changed and my results improved, and when they did, it was very noticeable. All of my practicing had not been worthless, rather the tangible translation to better performances was stalled, and this is actually very common. You cannot expect change to happen overnight. In fact, you cannot necessarily predict it at all. Simply do everything you can to dedicate time to the game, even if it means making sacrificing time elsewhere.

P: You have won Spains biggest smash 4 tournament, tech republic 3 and Roll dynasty 2, which was also pretty big. Was your victory expected in both of them? Was anyone considered a threat?

R: I was not seeded to win Tech Republic 3, so in that respect I was not expected to win the tournament. I personally knew I had a very good chance still, considering the attendees and the projected brackets, but I was a touch apprehensive about potentially losing to iStudying, who beat me at Syndicate that same year. It was around that same time that I also had a pretty poor series of placements with very few exceptions, so I had to battle with the idea that I was less capable of winning events of a larger scale, even if this tournament was comparatively less stacked than some previous events that year. As it would turn out another UK player, DKHo, defeated iStudying in bracket, so I didn’t have even have to play him in the end. I did drop a handful of games throughout the bracket, and both finals sets were quite close, but other than that I wasn’t especially concerned about any players.

As for Roll Dynasty 2, I was seeded to win and I had every expectation, and intention, to win. This time I was hot off a high profile win at EGA the weekend before, and another relatively good win the weekend before that, so I was very confident. I didn’t expect to lose at all, however I did lose convincingly to Marcbri in bracket, so I was surprised. I also had a close set with MVL, which was the first time we had played in bracket, but managed to hold on against him. I beat Marcbri again in grands in a somewhat strong fashion, so I think I was caught off guard initially by playstyle differences, and made enough adjustments to win in the end. So even though I was less confident in myself at Tech Republic 3, that tournament ended up going much smoother for me than Roll Dynasty, where I didn’t count on losing at all.

P: What was your first impresion of the spanish community? Was it what you expected it to be? How does UK see the spanish community?

R: Before Smash 4 released I was investing a lot of time into another fighting game, Blazblue: Chrono Phantasma, and I got to interact with the Spanish community for that game a number of times, and even travelled to Spain for a major tournament, which I won. The community for that game was very close-knit and very welcoming, so I imagined your Smash scene would be much the same.

I think my first real impression of your scene was that you seemed to be a bit more reserved, or perhaps distant than say the Dutch or German communities, who are much more outspoken, and I didn’t really know why, as I never got to interact with your players very frequently at that point. Now I had played or spoken in person with a few players like Pefo and Marcbri at various major tournaments prior to Tech Republic 3, but did not have a more personal or intimate view of the community until after that point. At Tech Republic 3 I played with a handful of players in casuals, and realized that the language barrier was a primary source of that more distant feeling. It seems obvious, but it can be difficult to appreciate that until you actually integrate yourself into their environment and try to work through it. When I started playing with people, though, it was much easier for us to understand each other, and communication became much more natural. This was reinforced during my time at Roll Dynasty, where people were much more open, and some even taught me some Spanish in-jokes within the scene. I wasn’t sure what to expect at first, but from visiting your scene within Spain I learned quickly that your scene is very much like our own.

As for the UK collectively, I suspect very few if any other players have had as much interaction with your scene as I have, and many only know what I’ve told them about my experiences at your tournaments, so I don’t believe they have a different or unique perspective from my own. That said, I know Kibzu and MVL get along well, which I find cute because they’re quite similar, and so are able to relate to each other.

P: What to you think about our way of organizing tournaments? Do you have any advice or complaint?

R: Well I haven’t attended any weeklies or local tournaments, so I can only speak of my experience with your major tournaments, which I recognize is limited. I think generally your tournaments ran quite well. I specifically remember both majors having a great deal of time reserved for all the events and, particularly, the big events being singles and doubles were separated by days. I think I prefer it that way over having both events cramped into a single day, even if other events break up pools and various stages of the bracket into different days. I do recall Roll Dynasty ending very late, though, past midnight if I’m not mistaken, which I found quite strange considering we had the whole day to do all of singles, with pools being scheduled to begin from 10AM, so if I had one complaint it would be that the scheduling could have been better managed there to not last quite so long. I don’t think this is a problem exclusive to your community however, I think this is something that plagues most scenes across the world.

P: How do you think our level is compared to the UK

R: Compared to the UK I think the general skill level is about the same, which I believe is also comparable to the other major European countries. On my journey home from my trip to Roll Dynasty I put out a series of tweets expressing this feeling with some elaboration. There were many parallels that I drew from your scene compared to my own, such as having a large number of very strong young players, which makes me a little disappointed that we didn’t interact more closely throughout Smash 4, as I would have loved to see a number of different matchups between our players.

If there is one obvious difference, it’s that your highest ranked players haven’t historically performed as well as myself abroad, or the other top European players like Gluto, iStudying, S1 or quiK. I attribute this in part to your lack of representation by comparison, and I recall Marcbri explaining the viability of frequent traveling for Spanish players; that Is to say my understanding is that your players don’t often get the opportunity to go abroad, or cannot do so as frequently as desired, which is a huge shame. I remember Greward did really well at one of our own earliest major tournaments in 2015, defeating both myself and iStudying. I believe if he didn’t lose interest in the game, he’d very likely be considered just as strong as the rest of us.

P: What do you think about our general atitude?

R: I think your general attitude, from what I’ve witnessed, is great. You have a lot of players that show a lot of passion for the game and are also very prideful. This is very relatable for me because I see the same thing at home, and see it from other countries too. I think if you get the opportunity to more closely interact with other scenes, you will see it this way too.

P: Will we see you around here again in smash ultimate? Will you try to bring more english players with you?

R: I’m positive you will. I’m still very much looking forward to Ultimate and want to travel as much as I can, whenever it’s reasonable, to play with people. I’ve enjoyed my time in Spain every trip, so it would be a shame not to visit again for the new game. Whether I can convince others at home to attend Spanish tournaments is difficult to say. Our most passionate players are also very young and unable to travel frequently. However a lot of them are very excited to perform well, and may be willing to make the necessary sacrifices to travel often. If they’re capable, I’ll definitely be recommending Spanish majors, I think it’ll be pretty easy to convince them at that point as the weather is always much nicer in Spain than it is here in the UK!

P: Anything you want tos ay to the spanish community?

R: I want to say thank you for hosting your majors and treating me well on my trips to your country. I hope you guys remain passionate about playing Smash and continue to work with each other to foster that passion. I hope you continue to host memorable events, and I hope I can share some of those memories with you in the future.

P: And lastly, do you want to say something else before ending the interview?

R: I want to say thank you to Marcbri one last time for spending time with me and the rest of the event winners for Midwest Mayhem this year. I learned a lot from speaking with you and the others, and I value that trip as a necessary bonding experience for all of us as European players facing many of the same hardships.
I want to give a shoutout to Herreteman who is part of your scene and also my favorite Spanish speedrunner who streams one of my favorite games The World Ends With You!
Lastly, thank you for asking me to do this interview.

Top 8 Roll Dynasty Tournament. Foto por Dr.Dvd
Top 8 Roll Dynasty Tournament. Foto por Dr.Dvd

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